BAROKNA RIJEKA

Grad Rijeka bio je feud obitelji Habsburg od 1466. do 1719., kada ga je Karlo VI. proglasio slobodnom lukom. Nakon toga uslijedio je intenzivan gospodarski procvat, pripreman  tijekom prethodnog stoljeća. Rijeka je bila jedna od strateških investicija Habsburškog Carstva, projekt najmoćnije srednjoeuropske države za izlazak na more, te su se u gradu i njegovoj okolici već u 17., a pogotovo 18. st. planski gradile ceste, lazareti i ostala infrastruktura. O tadašnjem značaju i ekonomskoj snazi Rijeke svjedoči činjenica da se je Carstvo upravo kroz njezinu luku nastojalo priključiti europskim trgovinskim trendovima, stvarajući pogodnu gospodarsku klimu koja je privukla brojne trgovce, industrijalce, ali i zanatlije te umjetnike s cijelog kontinenta, kreirajući već tada multikulturalnu i multikonfesionalnu zajednicu. Umjetnička baština barokne Rijeke stoga uvelike nadilazi nacionalne i regionalne okvire te ju je nemoguće istražiti i valorizirati bez kontekstualizacije u okviru europske te, naročito, srednjoeuropske umjetničke tradicije što do sada nije bilo sustavno i obuhvatno učinjeno. U okviru projekta istraživački tim sastavljen od iskusnih znanstvenika i doktoranada u različitim stadijima studija istraživat će arhitekturu i urbanizam, skulpturu i altaristiku, slikarstvo i grafičke proizvode, primijenjenu umjetnost, relikvije i arhivske dokumente što se nalaze ili čuvaju u institucijama grada, u privatnom vlasništvu ili su riječke provenijencije, a nastali su od početka 17. do početka 19. st. Istraživat će se umjetničke ličnosti i radionice u Rijeci, kao i djela luksuznog umjetničkog importa. Istraživanje će se odvijati na terenu (Rijeka i regija, sjeverna Italija, Austrija), u specijaliziranim bibliotekama (Austrija, Italija, Njemačka, V. Britanija) i arhivima (Beč, Budimpešta, Ljubljana, Rijeka, Venecija, Zagreb), a rezultati će biti prezentirani u međunarodno relevantnim znanstvenim publikacijama, izlaganjima na znanstvenim skupovima te u završnoj monografiji.

Baroque Rijeka

The city of Rijeka was a feud of the Habsburgs from 1466 to 1719 when Charles VI gave it the title of a free port. This resulted in economic development, which had already been in the making during the previous century. What proves Rijeka’s importance and economic fortitude at the time being, is the fact that the Empire used the port of Rijeka to join in the current European trade trends. By doing so, the Empire established a favourable economic climate that attracted various merchants, manufacturers, as well as craftsmen and artists from all around Europe, which aided in creating a multicultural and a multiconfessional community on the northwest Adriatic coast. Consequently, the artistic heritage of baroque Rijeka greatly surpasses national and regional horizons and is impossible to research and validate without contextualizing it within the framework  of the European, and more importantly, Central European artistic traditions – which has yet to be done comprehensively and thoroughly.   This project’s research team, consisting of experienced scientists and postgraduate students in different stages of their studies, will be researching the architecture and urbanism, sculpture and altars, paintings and prints, applied arts and relics as well as archival documents dating from 1600 to 1825, which are kept by the public institutions and  private collectors or have the local provenance. The team will also span their investigation from artistic identities and workshops in the area of Rijeka to the luxurious imported artistic heritage. The research will  consist of field work in Rijeka and its surroundings, northern Italy and Austria, of research in specialized libraries in Austria, Italy Germany and the UK and the archival research will expand to Vienna, Budapest, Ljubljana, Rijeka, Venice and Zagreb. The results of the project will be presented in international scholarly publications, papers at congresses and in the concluding monograph.

Comments are closed.